פרשת השבוע

החוג למחשבת ישראל בחסות אגודת הסטודנטים

וישב – הצורך בהנהגה על טבעית

Posted by toraportion ב- 7 בדצמבר 2009

בפרשת וישב מסופר על לידת בני יהודה פרץ וזרח, סיפור מופלא בסיטואציה מוזרה וחריגה. תמר אשת בכורו של יהודה ער התאלמנה ממנו, נישא לאחיו והתאלמנה אף ממנו שניהם ללא ילדים, יהודה מסרב להשיאה לבנו השלישי מחשש שאף הוא ימות, ומתרץ זאת בכך שהוא עדיין צעיר מידי, כך שבה תמר לבית אביה, "וַיֹּאמֶר יְהוּדָה לְתָמָר כַּלָּתוֹ שְׁבִי אַלְמָנָה בֵית אָבִיךְ עַד יִגְדַּל שֵׁלָה בְנִי כִּי אָמַר פֶּן יָמוּת גַּם הוּא כְּאֶחָיו וַתֵּלֶךְ תָּמָר וַתֵּשֶׁב בֵּית אָבִיהָ" (בראשית פרק לח פסוק יא), בהמשך יהודה פוגש בה באקראי לא מכירה, וממפגש זה נולדים מכלתו במעין פעולת יבום שני בניו פרץ וזרח. פרץ בין יהודה היינו אבי השולשלת שממנה יוצא דוד הנבחר לייסד את שולשלת ממלכת יהודה.

ואכן בהקבלה גם בהמשך הדורות מתעוררת סיטואציה חריגה להמשך השולשלת בדמות המפגש המעניין שבין בועז ורות. בועז מחשובי יהודה פוגש ברות גיורת מואביה באקראי בשדותיו כאשר היא מלקטת מהתבואה שנשארה בין שאר העניים. מברר אודותיה, ושומע כי הינה אלמנתו של קרובו מחלון, אשר בשנות הרעב ביהודה עוזב יחד עם אביו אלימלך את הארץ. לאחר מכן רות מבקשת ממנו נישואין גם כן באופן של גאולה מעין יבום. כפי שקרה עם אבי אבותיו יהודה וכמו שציין התנ"ך משולשלת זו נולד דוד. כתוספת להקבלה זו מציין הרב אליהו דסלר בספרו "מכתב מאליהו" את המדרש כי דוד לא היה אמור לחיות אלא מספר חודשים בלבד, ואילו שבעים שנות חייו ניתנו לו ע"י אדם הראשון. הקבלה זו מעלה את הרעיון שמלכות יהודה צריכה הייתה להתייסד באופן חריג ובסיטואציה לא רגילה וצפויה, דבר המעלה תמיהה. על פי חז"ל אנו יכולים לראות במגוון מקורות והיבטים שמלכות יהודה נחשבת למלכות רוחנית להנהגה הגשמית של העם, וההבטחה כי משיח ימלוך מזרע דוד והוא יגאל את העם לא רק גאולה גשמית אלא אף גאולה רוחנית מאשש הביט זה. אך אם כך התמיהה רק גדילה, מדוע דבר חשוב ורוחני כל כך, התחלתו צריכה להיות בצורה מוזרה ותמוהה כל כך?

ניתן לענות על שאלה זו על פי רעיון שכתב הרב חיים רב העיר וראש ישיבת וואלוז'ין (במאה ה-18), ר' חיים מבאר בספרו "רוח החיים" על מסכת אבות את המציאות במקדש המתואר במשנה באבות (פרק ה משנה ה) "עשרה ניסים נעשו לאבותינו במקדש…" המשנה מתארת ניסים שונים שנעשו דרך קבע והנהגה על טבעית קבועה שהייתה במקדש, ונשאלת השאלה מדוע היה צורך בניסים אלו במקדש?

בתשובה אומר ר' חיים כי המקדש נחשב למקור רוחני של העולם בכלל ושל עם ישראל בפרט השפע וההשראה האלוקית, הנבואה ורמת ההשכלה רוחנית מקורה במקדש, ולכן המציאות כי דבר רוחני פועל באופן על טבעי, היינו בסיסי ביותר.

הקיום של חוקי הטבע הינם בעולם החומרי – הפיסי. לקיום הרוחני אין אחיזה במציאות זו. ולהפך הם מהווים את ההתמודדות שבה הקיום הרוחני צריך להיאבק ולשרוד למרות הקושי הטבעי והחומרי.

ולכן דווקא במקום זה כמקדש ישנו צורך שחלק מהקיום יהיה ניסי – מעל לחוקי הטבע. במציאות זו מתקבל המסר כי אף אם אין למציאות הרוחנית קיום בתוך הטבע. קיומו הוא למעלה מן הטבע ומעבר לחוקי הטבע הפיסיים, המהווים עבורו אך התמודדות לקיומו. כך גם הדבר במלכות דוד שרשי קיומו נבטים במציאות לא סטנדרטית ואף לא צפויה סיכוייה לקרות נמוכים, וגם לאחר לידתו מבחינת תכנית הבריאה של הטבע אין לה קיום, אך מכיוון שמלכות זו נחשבת כמציאות רוחנית הרי שבאופן הנראה כפחות מתבקש וכפחות מציאותי מלכות זו מתקיימת ומתהווה.

יתכן אף להוסיף שעולמנו אנו, שאותו אנו מכירים, התהוותו מהיבט חוקי הטבע הינה פלאית, והמקריות הבלתי סבירה שבו היא התהווה, אף דבר זה מורה למסר הנ"ל, מכיוון שמההיבט השטחי הוא מהווה עולם פיסי, אך במבט עמוק יותר מנקודת ראיה של עולם נברא ומתוכנן הרי שיש לו מטרה ויעוד רוחני, ולכן צריכה התהוותו להיות בסיטואציה חריגה ומופלאה ממבט חוקי הטבע והקיום החומרי – פיסי שלו.

בני פריץ

 

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: