פרשת השבוע

החוג למחשבת ישראל בחסות אגודת הסטודנטים

תולדות – תפילה כהתחברות

Posted by toraportion ב- 14 בנובמבר 2009

פרשתינו מתחילה בתפילתם של יצחק ורבקה על כך שלא זכו עדין לפרי בטן "ויעתר יצחק לה' נוכח אשתו כי עקרה היא" (בראשית כה, כא). חז"ל (יבמות סד, א) מקשים מפני מה היו אמותינו עקרות? שרה ילדה בת תשעים, ברבקה נאמר "כי עקרה היא" וכן ברחל "ורחל עקרה". מסבירים חז"ל כי הקב"ה מתאווה לתפילתן של צדיקים, ועל כן עשה שיהיו עקרות, כדי שיתפללו אליו.

דהיינו שמכיון שה' רוצה כביכול שיתפללו אליו וכנראה, שתפילה עמוקה ואמיתית נובעת כאשר יש לאדם צורך גדול, עושה ה' שהצדיקים יצטרכו ישועה וכך יתפללו אליו מעומק הלב. נשאלת השאלה, הלא ה' הטוב המוחלט, והיאך בגלל רצון כביכול שלו שיתפללו אליו, הוא גורם סבל לצדיקים כדי להביאם למצב שיצטרכו להתפלל אליו? וכי אין הדבר דומה לאדם עשיר אשר מתעורר בו הרצון לתת צדקה, אך אין לו בסביבתו עני שיוכל לתת לו, ולכן שורף הוא את נכסיו של שכנו – והופכו לעני. כעת יש לו אפשרות לתת צדקה, הרי לא יחשב הדבר להטבה אלא לרשעות ורוע.

הרב אליהו דסלר בספרו "מכתב מאליהו" (חלק א) מתקן לנו טעות מסוימת בתפיסתנו אשר על סמך תפיסה זו נשאלת שאלתנו, אומר הרב דסלר כי כוונת המאמר הקב"ה מתאווה לתפילתן של צדיקים, אינה שכביכול הקב"ה צריך או רוצה למענם את התפילה, אלא כוונת המאמר – למען הצדיק, למען האדם הקב"ה רוצה שהאדם יזדקק לו ויתפלל אליו. אך הדברים סתומים מפני מה טוב לו לאדם שיצטרך להתפלל לשם הבנה זו עלינו להעמיק במהות הקשר בורא – אדם.

רמב"ם בתחילת הלכות יסודי התורה כותב "יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון והוא ממציא כל הנמצא וכל הנמצאים מן שמים וארץ ומה ביניהם לא נמצאו אלא מאמיתת המצאות"

הרמב"ם כאן מניח את הגדרת הא-ל ביחס אל האדם, שהרי לא ניתן להגדירו באופן שלם, אי אפשר לנברא להשיג את בוראו, אך ביחס אלינו כבורא ניתן להגדיר זאת במידת מה, והגדרתו היא, שהוא מציאות ראשונית (=רצוני מודע, שהרי) המציא את כל הנמצא וכל מה שיש ביקום הוא ממנו. במבט לדברים האלו, אנו יכולים לקבוע כי יש משהו עצום, כח עוצמתו אדיר שממנו הכל, אף אנו ממנו ולכן ניתן להבין שהעונג וההנאה הגדולה ביותר שיש הינה להרגיש מחוברים וקשורים לאותו כח – הבורא.

כהמחשה נדמיין לעצמנו כנס מדענים עולמי רב תחומי, אשר מתקיים במקום גדול בעל אולמות רבים וידונו בהם החידושים של המדע בכל התחומים שנתחדשו במשך עשרות השנים האחרונות. הממצאים והדיון יתנהלו על ידי מדענים בעל שם עולמי כל אחד בתחומו הוא, כאשר ארגון הכנס וניהולו מתקיימים על ידי קבוצת אנשי אקדמיה ומדע מצומצמת הניצבים בראש היכולת וההילה המדעית. אין ספק שאירוע הסטורי כזה יזכה לתהודה רבה ברחבי העולם בכלל ועולם המדע בפרט, ולא יהיה אדם שלא ירצה להשתתף באירוע זה, אף אחד לא ירצה לוותר על האפשרות להיות קשור ומחובר לעוצמה של תחושה ההיסטוריה והדרמה שכנס כזה יפיק. מעל לכל מי שיצליח ליטול חלק בהכנות ולהיות קרוב לניהול של האירוע, תחושת השייכות למאורע תגבר אצלו עשר מונים, העונג הגדול מכל השתתפותו באירוע יגדל אף יותר, מכיון שהוא יחוש כחלק מאותה עוצמה הנרקמת בכנס הסטורי זה.

מעין זה אנו יכולים להבין שתחושת חיבור ושייכות לדבר או להתהוות עוצמתית ואדירה ממלאת אותנו ונוטעת בנו תחושת עונג ייחודית ורבה, וככל שהדבר הוא עוצמתי יותר תחושת הוא רב יותר.

באם נחזור להגדרה של רמב"ם לבורא, שהוא ראשון והכל ממנו, הרי שאין לך דבר כביר ועוצמתי יותר מזה, וממילא לא שייך הנאה ועונג רב יותר מאשר תחושת החיבור אליו. שיא החיבור שהאדם יכול להגיע בשייכותו לבורא בחייו, הינה בעומדו לפניו בתפילה. "דע לפני מי אתה עומד" התפילה נחשבת כהתקרבות באופן העמוקה ביותר ששייך וכאשר הוא נעשה מנקודה פנימית של האדם, הרי שתחושת העונג ממלאת את כל ישותו באופן שאין דומה לו.

הקב"ה מתאווה לתפילתן של צדיקים, ה' רוצה להיטיב עם הצדיק ולגרום לו לעונג רב ביותר, לפיכך עשה שיהיו אמותינו עקרות, שהאבות והאמהות יוכלו כביכול לגשת אליו ולהתקרב אליו באופן העמוק ביותר, מתוך תפילה מהנקודה הפנימית ביותר של האדם, הצורך והרצון להיפקד בילדים.

בני פריץ

תגובה אחת to “תולדות – תפילה כהתחברות”

  1. מדהים, אכן התפילה היא תענוג שעצם אמירתה היא המרוממת אותנו (הרי על זה מתבססת כל תאורית העידן החדש – הסוד – על עניין מנטרות/ אימרות אותן אנשים חוזרים ואומרים שוב ושוב אשר גורמות לאומר אותן תחושת התרוממות רוח ושמחה)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: