פרשת השבוע

החוג למחשבת ישראל בחסות אגודת הסטודנטים

וילך – מה לתינוקות ולמעמד הקהל

Posted by toraportion ב- 10 בספטמבר 2009

בפרשתינו התורה מצווה על מצוות הקהל הנוהגת פעם בשבע שנים במוצאי שנת השמיטה, וכך נאמר: "וַיְצַו מֹשֶׁה אוֹתָם לֵאמֹר מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים בְּמֹעֵד שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה בְּחַג הַסֻּכּוֹת: בְּבוֹא כָל יִשְׂרָאֵל לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי יְהֹוָ-ה אֱלֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר תִּקְרָא אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת נֶגֶד כָּל יִשְׂרָאֵל בְּאָזְנֵיהֶם" (דברים לד, י-יא) ובהמשך (שם פסוק יב) התורה מפרטת מיהם המחויבים במצוה זו "הַקְהֵל אֶת הָעָם הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ וְיָרְאוּ אֶת יְהֹוָ-ה אֱלֹהֵיכֶם וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת".

וכך פסק הרמב"ם (הלכות חגיגה פ"ג ה"א) "מצות עשה להקהיל כל ישראל אנשים ונשים וטף בכל מוצאי שמיטה בעלותם לרגל ולקרות באזניהם מן התורה פרשיות שהן מזרזות אותן במצות ומחזקות ידיהם בדת האמת".

מצוה זו יוצאת דופן בכך שהתורה מצוה שגם הילדים הקטנים ישתתפו בה, ואף שבכל התורה קטנים פטורים מכל המצוות, חידשה כאן התורה שהקטנים מחויבים להשתתף במצוה זו, השאלה הנשאלת היא מה התועלת בהבאת הקטנים למעמד ההקהל.

הרמב"ן מפרש שמדובר בילדים שיכולים להבין את מה שנאמר, ולכן ראוי להביאם כדי להרגיל ולחנך אותם למצוה זו. אומנם המאירי בספרו "בית הבחירה" (ריש חגיגה) למד שהתורה מדברת אף על קטנים שכלל לא הגיעו לגיל חינוך. ואילו ה"אור החיים" כותב שהתורה מדברת אף על קטני קטנים שאינם מבנים דבר שגם אותם חייבים להביא. וא"כ לפי פרושים אלו חוזרת השאלה למקומה וכי איזה תועלת יש בהבאת התינוקות.

הגמרא במסכת חגיגה (דף ג, א) "מתיחסת לשאלה זו וכך שואלת: "טף למה באין?" ועונה הגמרא "כדי ליתן שכר למביאיהן". כלומר התועלת היא לא לתינוקות אלא שההורים יקבלו על כך שכר. אלא שעל טעם זה קשה, שאם הקטנים מובאים רק כדי ליתן שכר למביאם, יכלה התורה לצוות שישאו עימהם משאות גדולות של עצים ואבנים, שהרי הטף שלא הגיע לחינוך ואינו מבין את מה שרואה בבית המקדש הרי הוא לכאורה כמשא כבד ללא תועלת.

מהר"י מינץ בדרשותיו (דרוש א) והרב יעקב מליסא בספרו "נחלת יעקב" ביארו את שאלת הגמרא באופן קצת שונה, שמאחר שציותה התורה שיבואו האנשים והנשים ואיתם יבאו גם הילדים שהגיעו לגיל חינוך, ואם כן ממילא ייאלצו להביא גם את התינוקות שהרי לא יישארו אותם בבית לבדם, ולכן שואלת הגמרא "טף למה באים?" דהיינו למה התורה היתה צריכה לצוות על כך הרי ממילא יביאו את הטף, ומתרצת הגמרא "ליתן שכר למביאיהם", כלומר אילו הובאו הטף רק מחוסר ברירה הרי לא היו הוריהם מקבלים שכר על הבאתם, אולם עתה הם מצווים ועושים ועל כן יהיה שכר למביאיהם.

ניתן להסביר בדרך דומה גם את דברי הגמרא במסכת מכות (דף כג עמוד ב) "ר' חנניא בן עקשיא אומר: רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר: (ישעיהו מב) ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר". נראה שאין כוונת הגמרא לומר שאין תועלת עצמית בקיום המצוות, אלא צריך לומר שהגמרא מדברת על אותם מצוות שהשכל מחייב אותם כגזל וכיבוד הורים, שאף אם התורה לא היתה מצווה עליהם בני אדם היו מקימים אותם מעצמם, ועליהם אומרת הגמרא שבכל זאת הקב"ה רצה לצוות עליהם כדי שכאשר יקימו אותם יקבלו שכר על כך שקימו מצווה.

אמנם מסתבר שאם ציותה התורה להביא את הקטנים אין זה רק לשם קבלת שכר אלא יש גם מעלה בעצם המצאות הקטן אף שנראה שאינו מבין כלום. וכן משמע מדברי התוספות (חגיגה שם) שכתב: "כדי ליתן שכר למביאיהן – ועל זה סמכו להביא קטנים בבית הכנסת", דברי התוספות צריכים ביאור שהרי במצוות הקהל היה ציווי להביא קטנים ולכן הביאו אותם, ואילו על הבאת הקטנים לבית הכנסת אין צווי, וא"כ מה הסיבה להשוות בין הדברים ולהסיק שיש תועלת להביא קטנים לבית כנסת, אלא בהכרח שלמדו התוספות שאם בהקהל הביאו גם את הקטנים לשמוע את דברי התורה יש בכך מעלה ותועלת, שניתן ללמוד מכאן שאדם מושפע מדברים שהוא שומע או רואה גם אם הוא כלל לא חש בכך וזה משפיע עליו בתת מודע.

על פי רעיון זה מבאר ר' עובדיה מברטנורא את דברי המשנה במסכת אבות (פרק ב משנה ח) שאמרה על רבי יהושע "אשרי יולדתו", כלומר אשרי אמו של רבי יהושע, ומפרש ר' עובדיה שהמשנה משבחת את אמו כיון שבזכותה הגיע רבי יהושע לדרגתו הגבוה, וכך הוא מפרש: "על שם שהיא גרמה לו שיהא חכם… ומיום שנולד לא הוציאה עריסתו מבית המדרש כדי שלא יכנסו באוזניו אלא דברי תורה", דהיינו ששמיעת דברי התורה משפיעה על נפש האדם גם אם כלל אינו מבין מה נאמר.

לפי ביאור זה מובן שמה שכותבת התורה שטעם מצוות הקהל הוא: "לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ וְיָרְאוּ אֶת יְהֹוָ-ה אֱלֹהֵיכֶם" שיך גם על הבאת הטף, שגם הם יושפעו לטובה מעצם השתתפותם במעמד הנשגב.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: