פרשת השבוע

החוג למחשבת ישראל בחסות אגודת הסטודנטים

פרשת מסעי-קדושת החיים

Posted by toraportion ב- 16 ביולי 2009

פרשתנו עוסקת בדינו של אדם הרוצח בשוגג, וכך נאמר "וְהִצִּילוּ הָעֵדָה אֶת הָרֹצֵחַ מִיַּד גֹּאֵל הַדָּם וְהֵשִׁיבוּ אֹתוֹ הָעֵדָה אֶל עִיר מִקְלָטוֹ אֲשֶׁר נָס שָׁמָּה וְיָשַׁב בָּהּ עַד מוֹת הַכֹּהֵן הַגָּדֹל אֲשֶׁר מָשַׁח אֹתוֹ בְּשֶׁמֶן הַקֹּדֶש" (במדבר פרק לה פסוק כה).

כלומר בכדי שלא ייהרג ביד גואל הדם, חייב הוא לברוח לעיר מקלט, ולהישאר שם עד מות הכהן הגדול. דין מורכב ושונה מיתר עונשי התורה. אין לו חיוב מיתה ודאי, בית הדין אינם מצווים להרגו, אך מצד שני אם גואל הדם מקדימו בטרם יברח לעיר מקלט, הרי שהרוצח נתון בידיו. בנוסף לכך, הגלות ומשך זמן השהייה בעיר מקלט אינו לזמן קצוב, אלא אורך הזמן נתון בספק. הכהן הגדול עלול למות באופן מיידי, ועלולה לקרות רק כעבור שנים מרובות.

גזר דין מורכב ושונה כל כך מיתר משפטי התורה מחייב העמקה מדוע אכן כך הם פני הדברים?

האדם הזה, הרוצח בשוגג (אכן, התורה קוראת לו "רוצח" ולא מיפה זאת במילים כמו הריגה וכדו') לא נזהר במעשיו ולא השגיח על כך שתוצאות פעולתו יכולים לקטוע באיבם את החיים של זולתו, כנראה שאין הדבר חשוב בעיניו, ואין הוא רואה רק את מה שהוא רוצה לעשות ולהשיג. אדם הנוהג ברשלנות אין הוא מתחשב אלא ברצונו ובמה שהוא עסוק בו, ולא חושב מה יכולות להיות תוצאות מעשיו לגבי האחר. הוא נגוע במחשבת "אני ואפסי עוד" אין דבר קיים אצלו לבד מאשר הוא עצמו רצונותיו ומעשיו.

אדם כזה אינו צריך רק עונש בכדי לכפר על מעשיו, אדם כזה זקוק לדבר אשר ישנה את אישיותו ויתקן את הפגום והלקוי בה. וזאת אנו יכולים להשיג על ידי זעזוע בדבר החשוב לו כל כך, דהיינו חייו.

אם האדם ירגיש שחייו אינם בטוחים, שבכל רגע עלול גואל הדם להורגו, אם האדם ירגיש שדירתו ארעית לא מחמת שבעוד זמן מה יצטרך לעבור מקום מגורים חדש, אלא שגלותו עלולה להסתיים בכל רגע, הוא חי בתחושה שחייו אינם יציבים ובטוחים, ובזה אנו מקהים לו את תחושת חשיבותו הבלעדית שחש בה עד עתה.

אם כך, נמצאנו למדים שהתחושה והאופי הגורם לזלזול בחיי אדם ומתוך רשלנות יכולות מעשי אדם להוביל לתוצאות הרות אסון כאלה, נובעות מן ההסתכלות הנוראה שהאדם חש את עצמו ולא את זולתו בצורה קיצונית וחמורה כל כך אף כשהדברים נוגעים לחיי אדם.

לאור הבנה זו, מבאר הרש"ר הירש פן נוסף וייחודי בפרשה זו. התורה באזהרתה להקפיד על קיום מצווה זו של ענישת הרוצח בשוגג, אומרת כך: "ולא תטמא את הארץ אשר אתם יושבים בה אשר אני שכן בתוכה כי אני ה' שכן בתוך בני ישראל" (שם פסוק לד). חשיבות רבה וייחודית כל כך שהתורה מייחסת להלכות אלו, עד אשר היא מגלה לנו כי השכנת השכינה ומציאותו של הא-ל בתוכנו תלוי בקיום הלכות אלו, דבר המעורר תמיהה מסוימת.

אולם לאור הדברים שביארנו קודם, ניתן להבין רעיון זה, התורה עומדת על היסוד כי על האדם מוטלת ההכרה בחשיבות הבורא וגדלותו לעומת אפסיות ההבל והריק. אדם אשר רואה את העולם באופן של מרכזיות עצמו ושל חשיבות עצמית, אין הוא רואה את הפן האמיתי והחשוב של האדם, "כי בצלם אלו-הים עשה את האדם", חשיבות האדם נובעת מכך שהוא נברא בצלם אלוקים, כאשר האדם מחשיב את עצמו בצורה כזו שאיננו מותיר מקום של חשיבות לזולתו, אין בהחשבתו של עצמו הכרה בערך עצמו כאדם, כי אז היה מכיר גם בחשיבות זולתו. אין זה אלא פגיעה חמורה, בהתגברותו העצמית על תאוותיו ורצונותיו, אין זה אלא כניעה מרובה לתאוותיו. כניעה כזו מוגדרת בעיני התורה כטומאה והתדרדרות מוסרית.

אדם הנכנע באופן טוטאלי כל כך לתאוותיו הינו מסלק את שכינת ה' בתוך עם ישראל, וחברה שאינה מושתתת באופן נחרץ על מיגור תופעות כאלו, איננה יכולה להחשב לעם הא-ל , העם אשר מרגיש כי הא-ל שוכן בקרבו.

מוסיף הרש"ר הירש וכותב "קיום ההלכות האלה הוא המשימה הראשונה המוטלת על הכלל בשעת כיבוש הארץ. הן מורות על קדושת החיים של אחרון אזרחי הארץ, ובעצם ההכרזה על ערך החיים יירש עם ה' את ארצו. מדינה זאת תראה בחיי אזרחיה את הנכס העליון והקדוש שבכל נכסיה, והכלל אחראי לכל רגע של חיים שאחד מבניו קיפח בלא עת. חברה המייחסת קדושה לדם אדם מבטאת שהאדם נברא בצלם אלוקים, והיא תצרף אל הגורם הראשון שהוא ה', את הגורם הזה כשני במעלה. שני הגורמים האלה ה' וצלם האלוקים שבאדם, יהוו את היסוד של המדינה הזאת ושל חיי החברה והפרט של כל בניה. החיים והארץ מובטחים לכל יחיד רק אם יכבד את צלם האלוקים שבכל אדם, וכמסקנה מכך יכיר שאין רשות לאדם לפגוע בחיי אדם, והכרה זו תביאנו לידי זהירות בכל מעשיו".

בני פריץ

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: