פרשת השבוע

החוג למחשבת ישראל בחסות אגודת הסטודנטים

בהעלותך – בחירת הלווים לעבודת המשכן

Posted by toraportion ב- 4 ביוני 2009

אחד הענינים הנידונים בפרשתינו הינו הקדשת הלוים לעבודת המשכן, הטעם שנבחרו הלוים למשימה זו מפורש בפרק ח פסוק טז: "כִּי נְתֻנִים נְתֻנִים הֵמָּה לִי מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל תַּחַת פִּטְרַת כָּל רֶחֶם בְּכוֹר כֹּל מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָקַחְתִּי אֹתָם לִי" – הלווים נבחרו לעבודת ה' במקומם של הבכורים שמלכתחילה היו אמורים למלא תפקיד זה כמבואר בפסוק הבא: "כִּי לִי כָל בְּכוֹר בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה בְּיוֹם הַכֹּתִי כָל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם הִקְדַּשְׁתִּי אֹתָם לִי" היינו שמחמת הצלת הבכורים הישראלים במכת בכורות במצרים היו שייכים הבכורים לה', וראה את דברי רש"י "כי לי כל בכור – שלי היו הבכורות בקו הדין, שהגנתי עליהם בין בכורי מצרים ולקחתי אותם לי עד שטעו בעגל, ועכשיו ואקח את הלוים".

הר"ן בדרשותיו בדרוש השמיני תמהה על דבר זה שהרי האלוקים העניש את בכורי מצריים על אשר ראויים הם להיענש ואילו בכורי בני ישראל לא היו ראויים להיענש, אם כן זו לכאורה סיבה מספקת שלא נכללו במכה. וזה לשון הר"ן: " וזה ענין מתמיה למה זכה בהם מפני שהכה בכורי מצרים, היהיה ראוי שיאמר המלך לאדם אחד הנה זכיתי בך שתעבוד עבודתי, מאשר הרגתי איש פלוני שהרג את הנפש ולא הרגתי אותך, הנה בלי ספק שאין זה מן הראוי".

בכדי לבאר את הדבר מציג הר"ן רעיון יסודי באופן הנהגת העולם על ידי הבורא, וכך כותב: "כי מנהיגי העולם התחתון ענינם כללי, עד שאי אפשר לומר שימשך מהם הטוב תמיד, ולא ימשך מהם הרע לפעמים. כאשר נאמר שאי אפשר לשמש לבשל הפירות ולא תחמם ראש האיש הטוב ההולך בדרך בתקופת תמוז עד שאפשר שיתחדש אליו ממנה חולי כפי הכנתו. וכן כשיהיה איזה דבר רע שופע במקום או באקלים, לא יתחדש הענין שיכה השם יתברך במקל ורצועה איש ואיש בפרט, אבל שיחדש איזו סיבה מפסדת כוללת, ויגיע ממנה הפסד גם למי שאינו ראוי שיענש בה, אם לא שיחזק זכותו כל כך שיצילהו השם יתברך ממנה בשינוי טבע"

הרי שהמאורעות הקורות בעולם אינם בדרך כלל מעוצבים לצורך הפרטי של כל אדם ואדם אלא מעוצבים באופן כללי ומשועבדים לחוקי טבע כלליים, כי כך רצון ה' שהעולם יתנהל בצורה זו. ולכן, ממשיך הר"ן כשרצה ה' להכות את בכורי מצרים חידש ענין טבעי כעין חולי (אולי נגיף) שפוגע רק בבכורים, ולכן כל מי שבעל אפיון זה אמור למות, ועל כן לפי דרך הטבע גם בכורי ישראל היו אמורים למות, על אף שלא היו ראוים לכך על פי מעשיהם, אלא שנעשה להם נס מעל לטבע והם ניצלו מאותו חולי ולכן ראוי הדבר להחשב כהצלה שהצילם הקב"ה.

אלא שעדין צריך ביאור מדוע התוצאה של הצלה זו צריכה להיות עבודת המשכן ומדוע בחטא העגל איבדו הבכורים דבר זה, לשם הבנת הענין נתבונן במאורע המתואר במסכת ברכות דף לד, ב: בנו של רבי יוחנן בן זכאי חלה, שלח ריב"ז לתלמידו רבי חנינא בן דוסא שיתפלל לרפואתו, הרכין רבי חנינא בן דוסא ראשו בין ברכיו והתפלל ותיכף נתרפא בנו של ריב"ז, התבטא על כך ריב"ז: אילו הטיח בן זכאי ראשו כל היום לא היה נענה, תמהה אשתו וכי חנינא גדול ממך ענה לה ריב"ז, לא, אלא שהוא כעבד לפני המלך ואני כשר לפני המלך. ופירושו שמי שנוהג עם הא-ל כעבד לפני המלך זכאי לשנוי חוקי הטבע, לא מחמת חשיבות מעשיו שהרי גם שר בפני המלך אינו זכאי לשינוי "המדיניות" הכוללת, אלא שעבד דהינו שאורח חייו אינם רק מותאמים לרצון המלך, אלא במהותו הוא מעצב את עצמו לצורך המלך בכל זמן לפי הצורך באותה העת. הרי שהיחס אליו הוא הדדי וגם העולם מעוצב באופן גמיש לצרכיו בכל עת לפי הצורך.

הבכורים הישראלים במצרים לא התנהלו באופן כזה שיהיו ראויים לעיצוב הטבע להצלתם. ובכל זאת נצלו בעד שמעתה יהיו שייכים לה', ולכן זוהי חובתם לעבודת ה', אך בתנאי שאכן יעמדו במשימה ויחיו באופן של "עבדות" כלפי ה', במעשה העגל לא רק שחטאו הם ככל העם, אלא שאיבדו מעמד זה של "עבדים" של הא-ל, והיה צורך להחליפם באנשים יותר ראויים ומתאימים לתפקיד, דהינו שבט לוי שהוכיחו את עצמם בכך שהם לא השתתפו במעשה העגל.

ã ã ã ã ã

דרשות הר"ן

רבי ניסים בן ראובן גירונדי (הר"ן), נולד בברצלונה בשנת ה"א פ' (1320) ונפטר בשנת ה"א ק"נ (1380). הר"ן נחשב לפוסק הדור, ומכל תפוצות ישראל היו פונים אליו בשאלות. תלמידו המובהק היה הריב"ש. חיבורו החשוב הוא פירושו על הרי"ף, בו מבאר הר"ן בהרחבה את הלכותיו של הרי"ף. הר"ן כתב גם פירוש על רוב מסכתות התלמוד הבבלי.

ספר דרשות הר"ן, הכולל תריסר מאמרים, אינו ספר דרשות רגיל; בנוסף לרעיונות ובירורים בענייני הפרשה מברר בו הר"ן יסודות בעיקרי האמונה היהודית. נדפס לראשונה בקושטא רצ"ג (1533).

בני פריץ – "נפש יהודי"

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: