פרשת השבוע

החוג למחשבת ישראל בחסות אגודת הסטודנטים

בלק-ברכות בלעם

Posted by toraportion ב- 10 ביולי 2008

בלעם מוזמן על ידי בלק מלך מואב לקלל את ישראל מפני פחד מואב כי אחרי שישראל גברו במלחמה על מלכי האמורי החזקים ודאי שעתה בנקל יכבשו אף את ארץ מואב. בידי השליחים של בלק מסר ברור לבלעם "וְעַתָּה לְכָה נָּא אָרָה לִּי אֶת הָעָם הַזֶּה כִּי עָצוּם הוּא מִמֶּנִּי אוּלַי אוּכַל נַכֶּה בּוֹ וַאֲגָרְשֶׁנּוּ מִן הָאָרֶץ כִּי יָדַעְתִּי אֵת אֲשֶׁר תְּבָרֵךְ מְבֹרָךְ וַאֲשֶׁר תָּאֹר יוּאָר": (במדבר כב, ו)

בלעם מברך ומקלל בשם ה', ולכן הוא מתנה את יכולתו לקלל את ישראל בכך שהא-ל יאפשר לו לבצע את רצונו לקללם. וכמו שנאמר "וַיַּעַן וַיֹּאמַר הֲלֹא אֵת אֲשֶׁר יָשִׂים יְהֹוָ-ה בְּפִי אֹתוֹ אֶשְׁמֹר לְדַבֵּר": (במדבר כג, יב)

ונשאלת השאלה האם אכן אין לבלעם כח לקלל למרות רצון הא-ל, האם צריך למנוע ממנו את זממו, וכי לא די שהא-ל יחליט שאינו מתחשב בדבריו, וישראל יצליחו למרות קללת בלעם?

בשאלה זו דנו רבים מן הפרשנים וקביעתם אחידה, שאכן אין כח לבלעם לקלל נגד רצון הקל, וממילא אין משמעות כלל לקללותיו, אך בכל זאת רוצה הקל שבלעם לא יקלל אלא יברך את ישראל בכדי להשיג מטרה אחרת.

ר' מאיר שמחה מדווינסק בספרו "משך חכמה" משלב את התשובה לשאלה זו בתשובה לשאלה אחרת בה תמהו הפרשנים.

מתואר בפסוקים נס מדהים שארע עם בלעם ביחס לאתונו שרכב עליה המלאך שמנסה למנוע ממנו ללכת אל מואב מתגלה לעיני הבהמה ולא לעיני בלעם, ואז פותח ה' את פי האתון ומדברת היא אל בלעם דברי תוכחה ומוסר. נס עצום זה היינו לכאורה ללא תועלת הוא קורה בפני אנשים בודדים, בלעם ושליחי בלק, בנוסף לכך אותה מטרה של מניעת בלעם מללכת, אפשר להשיג על ידי שיתגלה המלאך אל בלעם בעצמו כפי שקרה בסוף ומדוע המסר הראשוני צריך לעבור דרך הבהמה ולחדש בשל כך יכולת דיבור לכאורה ללא צורך?

בתשובה על שאלות אלו נקדים לכך רעיון יסודי. כאשר אנו אומרים שהעולם נברא ומנוהל ע"י בורא וכדברי הרמב"ם (בי"ג יסודות היהדות – הקדמה לפרק חלק) "היסוד הראשון מציאות הבורא ישתבח והוא שיש שם מצוי בשלמות אופני המציאות והוא (אותו שם) עילת (סיבת) מציאות כל הנמצאים… וכן ביסוד העשירי שהוא יתעלה (=הבורא) יודע מעשה בני אדם ולא הזניחם…" לאור האמור היינו מצפים שהאופן שבו יתנהל העולם והמאורעות יראו בצורה שמיישם ומגשים את רצון הבורא. ואילו למתבונן נראה שלא אלו פני הדברים. אלא שהעולם מתנהל באופן טבעי לחלוטין נתון לחוקיות מסוימת שאינם בדווקא מגשימים את מה שנראה לנו כרצונו. מציאות זו מעוררת תמיהה מדוע אכן כך הם פני הדברים?

הבורא הוא קובע את אופן התנהלותו איתנו בכדי להשיג את היעוד – הגשמת מטרות הבריאה. ועל כן ברמה כללית ובהתחשבות לטווח ארוך יעיל יותר לקבוע חוקיות מסודרת ונוהלים קבועים למעט מקרים חריגים שעל פיהם יתנהלו פני הדברים (-ואף למעט פרטים בודדים שרמת הקשר עם הבורא מאפשר התנהלות אישית ופרטנית יותר).

זו תהיה הסיבה גם כן מדוע בהתחשבות בטווח הארוך נכון הדבר אף כאשר מתעורר צורך חריג לטיפול פרטני "להלביש" אותו באופן שיראה כמתאים עם הכללים והנוהלים אף שההתערבות לעשות כך הינה באופן פרטני וחריג מהנוהל (ובמילים פשוטות יותר, לעשות נס על טבעי ברקע כדי שעיקרי הדברים יתנהלו בצורה טבעית).

הבנה זו מחזירה אותנו לדברי ה"משך חכמה", עם ישראל נמצא במצב של טרום כניסתו לארץ כנען, עליו בציווי הא-ל לכבוש את הארץ מיושביו, ואף שניתן לעשות זאת באופן מופלא ולא טבעי, הרי בהתחשבות בטווח הארוך ככל שניתן שיעשה הדבר באופן טבעי ורגיל מתאים הדבר להתנהלות הכללית והחוקיות של העולם שהיא הדרך הנכונה להגשים את מטרות היקום, ולכן כהשפעה על העמים המיועדים לכיבוש, אם ניתן להכניס בלבם מורך ופחד מפני הכובש רצוי הדבר על כן מתאים שבלעם לא יוכל לקלל ואף לבסוף נצטרך לברך, השפעת הדבר על העמים רבה היא, ואף הנס הגדול של פתיחת פי האתון מצדיק את עצמו באשר הוא מראה לעיני שליחי בלק כי הברכה והשליחות של בלעם הינה בעצם ביצוע רצון הא-ל, ושולל כל אפשרות טיעון שבלעם מרצונו משנה את יעוד שליחותו (כגון טענת שוחד מבנ"י וכדו') וכך, על ידי התנהלות ניסית בארוע פרטי כזה אנו מקבלים תוצאה של התנהלות טבעית בכיבוש הארץ. כפי שאכן מתבטאת רחב לשני המרגלים ששלח יהושע "ותאמר אל האנשים ידעתי כי נתן ה' לכם את הארץ וכי נפלה אימתכם עלינו וכי נמוגו כל יושבי הארץ מפניכם" (יהושע ב, ט).

ומנין לה שנתן ה' את הארץ לישראל, אלא שאלו הדברים שכלולים בנבואתו של בלעם בסוף ברכותיו, ואם כן נמצאנו למדים שפרשה מופלאה זו בצירוף קריעת ים סוף, ומלחמת סיחון ועוג בדברי רחב, מראים שעתה האופן שבו יכבשו את הארץ תיעשה בצורה טבעית יותר וכהמשך דברי רחב "ולא קמה עוד רוח באיש מפניכם" (יהושע ב, יב).

בני פריץ

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: